Interjú Markus Schöck értékesítési igazgatóval
Dinamikusabb, ügyfélközpontúbb és megoldásorientáltabb: a HELUKABEL Csoport megkezdte értékesítési részlegének átfogó átalakítását. A cél az, hogy a termékszállítóból elektromos csatlakozástechnikai rendszerek szállítójává válást tovább ösztönözzük, és ügyfeleinket világszerte személyre szabott megoldásokkal támogassuk. Ebben az interjúban Markus Schöck, a németországi értékesítési terület igazgatója izgalmas betekintést nyújt az átalakulási folyamatba, és elmagyarázza, milyen szerepet játszik majd a VfB Stuttgarttal való partnerség.

Schöck úr több mint 20 éve dolgozik a HELUKABEL-nél, ami Önt a vállalat veteránjává teszi. Meséljen egy kicsit a karrierjéről!
23 évvel ezelőtt kezdtem a HELUKABEL-nél a dél-németországi értékesítésben. Már az első hét után, amikor a back office-ban dolgoztam, lehetőséget kaptam arra, hogy a belső értékesítési osztályon helyezkedjek el. Tíz évig voltam ebben a pozícióban, és egyre több és több feladatot, valamint csoportvezetői feladatokat is vállaltam.
2010-ben értékesítési vezetői pozíciót ajánlottak fel, 2014-ben pedig Dél-Németország értékesítési vezetője lettem 15 kollégával az irodában és a terepen egyaránt. Fiatal vezetőként a csapatom kivételesen támogatott engem, amiért a mai napig hálás vagyok. A tavalyi évtől kezdve átvettem az egész Németországra kiterjedő értékesítési igazgatói szerepet.
Az évek során a HELUKABEL sokat fejlődött és alakult. Mit jelentettek ezek a fejlemények az Ön számára, és melyek voltak a legjelentősebb változások?
A mai HELUKABEL már nem hasonlítható össze azzal, ami 23 évvel ezelőtt volt. Ez idő alatt hatalmasat fejlődtünk logisztikai és termelési kapacitásaink tekintetében. Bővítettük termékportfóliónkat és számos nemzeti leányvállalatot alapítottunk. A HELUKABEL nemzetközi vállalatcsoporttá alakult.
Nagyon boldog vagyok, hogy részese lehetek ennek az izgalmas útnak. Családi tulajdonú vállalkozásként még az előző években lezajlott generációváltás is sikeres volt. Nagy hatással van rám ügyvezető igazgatónk, Marc Luksch, aki édesapjától vette át ezt a szerepet, és most már saját jogán vezeti sikeresen a vállalatot a jövőbe.

A HELUKABEL kábelek, vezetékek gyártójából az elektromos csatlakozástechnika rendszerszállítójává lépett elő. Ez milyen hatással volt ez az Ön munkájára?
Óriási lehetőséget jelent, hogy rendszerszállítói kapacitást épített ki a vállalatcsoport. A HELUKABEL már eddig is nagyon jó piaci részesedéssel rendelkezett, de még mindig sok lehetőség rejlik a piacban. Az értékesítésben természetesen bővítenünk kell a látókörünket. A kábeltermékekhez képest a teljes rendszermegoldások sokkal szorosabban együttműködést igényel az ügyfelekkel. Sok tapasztalatunk van, amelyre építhetünk. Régóta készítünk személyre szabott logisztikai koncepciókat az ügyfelek számára. Ezt a megközelítést tovább kell bővítenünk ahhoz, hogy a termékszállítóból rendszerszállítóvá válhassunk. Ha e tekintetben tovább diverzifikáljuk magunkat, nagyobb értéket tudunk kínálni ügyfeleinknek.
Összehasonlítható a mai értékesítési munka a 20 évvel ezelőttivel?
Sok minden alapvetően megváltozott. Amikor én kezdtem, minden reggel egy halom fax várt ránk az asztalunkon. Mivel az éjszakai árak olcsóbbak voltak az ügyfeleink számára, a megrendelések és a megkeresések többsége éjszaka érkezett. A napot azzal töltöttük, hogy ezeket feldolgozzuk. Ma már minden sokkal gyorsabban megy, a legtöbb megrendelés napközben érkezik elektronikusan.
Egy dolog azonban nem változott. Az üzleteket még mindig emberek között kötjük, és mi továbbra is erre szeretnénk összpontosítani. Ezért támogatjuk a HELUKABEL-nél olyan erőteljesen a digitalizációt. Nem azért, hogy kevesebb kapcsolatot tartsunk az ügyfeleinkkel, hanem hogy több időnk legyen rájuk, és hogy a tudásunkkal rendelkezésre álljunk, ha szükségük van ránk.
A HELUKABEL teljesen átszervezte értékesítési részlegének struktúráját. Mi ösztönözte ezt a változást, és milyen hatással volt ez az ügyfelekkel való együttműködésre?
Azért döntöttünk az átszervezés mellett, hogy rugalmasabban tudjunk reagálni a változó piaci igényekre és ügyfeleink igényeire. A verseny egyre intenzívebbé vált, és mi nemcsak hatékonyabbak, hanem versenyképesebbek is akarunk lenni. A meglévő struktúráink jól működtek, de korlátoztak minket abban, hogy milyen gyorsan tudtunk reagálni. Az átszervezéssel most már gyorsabban és pontosabban tudunk reagálni az ügyfelek megkereséseire, ami hosszú távon jelentős versenyelőnyökkel jár.
A HELUKABEL ma már több mint 40 országban képviselteti magát világszerte, és sok ügyfeléhez hasonlóan nemzetközi fókusszal rendelkezik. Hogyan működnek együtt a leányvállalatok?
A nemzetközi leányvállalatokkal való kommunikáció az évek során intenzívebbé vált, és nagyon sikeresnek bizonyult. Ennek fontos eleme volt a Global Account Management rendszerünk létrehozása. Ez egyfajta interfész az országok között.
Kínában idén egy új gyártóüzemet is beindítottunk. Az ilyen jellegű lépések nagyon fontosak számomra, hiszen ott kell tevékenykednünk, ahol az ügyfeleink ott vannak. Azok a gépészmérnökök, akik Németországban fejlesztik a gépeiket, szeretnék, ha külföldön is ugyanolyan minőségben gyártanák azokat. Készen kell állnunk arra, hogy megfelelő megoldásokat kínáljunk az adott országban.

Ettől a Bundesliga szezontól kezdve a HELUKABEL az Ön kezdeményezésének köszönhetően a VfB Stuttgart partnere lett. Hogyan jött létre ez az együttműködés és mit vár ettől?
Először egy kiállításon vettük fel a kapcsolatot a klubbal. Röviddel ezután következtek az első tárgyalások, amelyeken megvizsgáltuk a lehetőségeket. A VfB-vel való partnerség lehetőséget ad arra, hogy jelentősen bővítsük a hatókörünket a közösségi médián keresztül és nemzetközi szinten, amikor a klub külföldre utazik. Az a szándékunk, hogy a HELUKABEL-t a partnerség révén a stuttgarti régióban annak ismerjék el, ami: egy globális szereplőnek, aki az egyik legnagyobb az iparágban. Sok ügyfelünk az autóiparban vagy a gépgyártásban dolgozó cégek közül, már tudja ezt, de a szélesebb nyilvánosság felé ezt még nem kell közvetítenünk. A VfB melletti jelenlétünk a márkánk ismertségének növelését fogja szolgálni, amit kemény munkánkkal kiérdemeltünk.
Ebben a szezonban a Stuttgart hosszú idő után először játszott a Bajnokok Ligájában. Ön melyik ligában látja a HELUKABEL vállalatcsoportot?
A mi szakmánkban mindenképpen a Bajnokok Ligájában játszunk. A trófea a célkeresztünkben van. Csapatként kell törekednünk a csúcsteljesítményre - ami lényegében ugyanaz, mint a VfB Stuttgartnál. A csapat minden tagjának egyértelmű szerepe van, és csak elkötelezettséggel és tökéletes csapatmunkával érhetünk el sikereket. Az értékesítési részleg átszervezése segített abban, hogy jobban együtt tudjunk dolgozni, hatékonyabban tudjunk cselekedni, és közösen érjünk el sikereket. Egy jól összehangolt futballcsapathoz hasonlóan csak összetartó egységként tudunk győzni.
Markus Schöck villámkérdések
Tea vagy kávé?
Nagyon szeretek teát inni, de néha a gombnyomásra elkészített kávé egyszerűen egyszerűbb.
Öltöny vagy farmer?
Farmerban jobban érzem magam, de nem zavar, ha öltönyt viselek.
Koránkelő vagy éjszakai bagoly?
Egyértelműen korán kelő madár. Reggelente kocogni megyek, amíg a családom még alszik, és amikor a többiek 8 órakor felébrednek, örülök, hogy már elértem valamit.
Édes vagy sós?
Mindkettőt együtt szeretem. A mézzel és sóval vagy dióval ízesített csokoládé az egyik kedvencem.
Sport vagy sportműsor?
Legszívesebben magam sportolok. Kocogni vagy biciklizni járok, de amikor a VfB játszik, természetesen nézem.
Nyár vagy tél?
A nyarat részesítem előnyben. Szeretek a tóparton lenni, ami télen nem túl szép.
Kemping vagy szálloda?
Évente legalább egyszer megpróbálom mindkettőt megtenni. Nyáron helyben kempingezünk, és amikor itt hideg van, akkor meglátogatunk egy déli szállodát.
Hegyvidék vagy tenger?
Sokkal jobban szeretem a tengert nyaralni, de hétvégente szívesen látogatok el a hegyekbe is. Úgy találom, hogy ott sokkal jobban tudok pihenni, mint máshol.
Zene vagy podcast?
Nagy zenehallgató vagyok, és nagyon széles az ízlésem - a vonósnégyesektől az AC/DC-ig. Szeretek információs podcastokat is hallgatni, hogy bővítsem a látókörömet.
Város vagy falu?
Inkább egy nagyvároson kívüli falut választanék. Ott van friss levegő, de a közelben szórakozás is.
Sorozat vagy könyv?
Hogy őszinte legyek, egyikre sincs időm. Mivel azonban sok időt töltök az autóban, nagy rajongója lettem a hangoskönyveknek.