Hogyan profitálhatnak a vállalkozások a mesterséges intelligenciából?
A mesterséges intelligencia (AI) a tudományos fantasztikum világából a mindennapi élet részévé vált, és gyors fejlődésének köszönhetően hónapok óta a címlapokat uralja. A vállalatok számára is számos váratlan előnnyel járt az AI alkalmazása számos üzleti területen. Ebben a különleges cikkben közelebbről megvizsgáljuk, hogyan lehet az AI nyereséges a vállalatok számára, milyen alapokat kell ehhez lefektetni, és mi várható az AI jövőjében.

A mesterséges intelligencia (AI) a tudományos fantasztikum világából a mindennapi életbe költözött. Gyors fejlődésének köszönhetően hónapok óta uralja a címlapokat. A vállalatok számára is számos (váratlan) előnnyel járt az AI alkalmazása az üzleti élet minden területén. Ebben a különleges cikkben közelebbről megvizsgáljuk, hogyan lehet az AI nyereséges a vállalatok számára, milyen alapokat kell ehhez lefektetni, és mi várható az AI jövőjében.
Nehéz lenne olyan témát találni, amelyről annyit beszélnek, mint a mesterséges intelligenciáról. Sok tudós a XXI. század eddigi legfontosabb technológiai fejlődésének tartja. A ChatGPT csevegő app 2022 végi megjelenése lehetővé tette a nagyközönség számára, hogy maga tapasztalja meg az AI lenyűgöző képességeit. Már akkor is a sokan ismerték az AI különböző alkalmazásait, például az Apple Siri hangvezérlésű virtuális asszisztenseit vagy a modern autókban található fejlett vezetőasszisztens rendszereket. De a gyors fejlődés és az ebből fakadó új felhasználási lehetőségek - mint például a szöveg- és képalkotás - elképesztőek.
A klasszikus szoftverekk ember által létrehozott szabályokat és algoritmusokat követnek. Az AI adatok elemzésével tanul, ami lehetővé teszi számára, hogy önállóan felismerje a mintákat és döntéseket hozzon - anélkül, hogy erre kifejezetten programozni kellene. Az AI-modellek képesek alkalmazkodni az új és változó körülményekhez, és idővel fejlődni – feltéve, hogy jó minőségű, pontos adatokkal tanítják őket. Ez megfigyelhető olyan képalkotó eszközökben, mint a Midjourney, amely minden új verziója pontosabb és kifinomultabb eredményeket nyújt.
Egyre több vállalat fedezi fel az AI hatalmas potenciálját
Számos vállalat is felfedezte az AI hatalmas potenciálját. Az ok egyértelmű: az AI nemcsak gyorsabban, hanem hatékonyabban, pontosabban és megbízhatóbban képes elvégezni a legkülönbözőbb feladatokat.
Egyes esetekben teljesen új üzleti modelleket is lehetővé tesz. A legtöbb vállalatnál az AI használata elkerülhetetlen, függetlenül a vállalat méretétől – mondja Dr. Andreas Liebl, az appliedAI Initiative GmbH ügyvezető igazgatója.
A 2017-ben alapított kezdeményezés Európa-szerte támogatja a vállalatokat különböző AI-technológiák bevezetésében és használatában. „A mesterséges intelligencia és alkalmazásai olyan gyorsan fejlődnek, hogy a vállalatoknak most kell alkalmazkodniuk, hogy a jövőben lépést tudjanak tartani velük.”
Az AI nem csupán egy új technológia alkalmazása, hanem egy olyan folyamat, amely alapvető változásokat kényszerít a vállalatokra. Ennek megfelelően meg kell határozni egy bizonyos általános és alkalmazástól független érettségi szintet – magyarázza Leibel.
„A vállalatoknak először meg kell tanulniuk, hogyan kell használni a mesterséges intelligenciát, mivel ez teljesen másképp működik, mint a szoftverek. Ehhez speciális szervezeti struktúrákra van szükség, meg kell határozni a felelősségteljes használat szabályait, fel kell építeni a vezetők és a munkavállalók körében az elfogadás és a kompetencia, és még sok minden más. A jó hír, hogy mindez nagyon szisztematikusan megközelíthető, és ez az érettségi szint nagyon strukturált módon fejleszthető.”

Számos lehetséges alkalmazás
A vállalatok számára fontos kérdés, hogy mely alkalmazásokat érdemes mesterséges intelligenciára átállítani, és mit szeretnének ezzel elérni. „Az AI öt alapvető képességét különböztetjük meg: érzékelés, elemzés, nyelvértés, tartalomgenerálás és optimalizálási eljárások” – teszi hozzá Andreas Liebl.
Az érzékelő AI képességek kamerák, mikrofonok vagy érzékelők által szolgáltatott információkon alapulnak. Alkalmazási területei a gyártási folyamatok minőségbiztosítása vagy az önvezető járművek.
Ezzel szemben az analitikus mesterséges intelligencia képes értékesítési és árazási előrejelzéseket készíteni, vagy előre megtervezni a gyártási és logisztikai folyamatokat, valamint a karbantartási intervallumokat.
Jelenleg a generatív mesterséges intelligencia kelt nagy feltűnést. Ezek olyan rendszerek, amelyek a felhasználó bevitele alapján önállóan generálnak tartalmat. „Itt már RAG-alapú modelleket valósítunk meg vállalatok számára. A RAG a Retrieval Augmented Generation (visszakereséssel kiegészített generálás) rövidítése” – magyarázza Liebl. „Ezek olyan nyelvi modellek, amelyek a hozzáférhető belső adatokból és adatbázisokból különböző információkat elemeznek.
Ez segíthet a felhasználóknak például kézikönyvek olvasásában, szerződések elemzésében vagy nagy mennyiségű ügyféladat összeállításában.” Ide tartoznak a csevegőrobotok is, amelyek önállóan válaszolnak az ügyfelek kérdéseire a vállalatok weboldalain.
Komplex folyamatok önálló kezelése
Andreas Liebl szerint a mesterséges intelligencia fejlesztésének következő lépése az úgynevezett ügynökalapú mesterséges intelligencia. „Ezek a rendszerek gépi tanulás és nyelvfeldolgozás segítségével képesek lesznek teljesen automatizálni még a komplex munkaműveleteket is” – mondja a szakértő.
A jövőben ez a technológia önállóan képes lesz teljes ellátási láncokat irányítani, folyamatokat valós időben optimalizálni és célzottan reagálni a váratlan zavarokra. Az ilyen típusú modellek akár a fejlesztés során is felhasználhatók új szoftverek kódjának önálló megírására. „Ez a technológia még a fejlesztés korai szakaszában van” – véli Liebl. „Hamarosan képes lesz a legkülönbözőbb alkalmazások hatékonyságát sokszorosára növelni.”
A termelékenység növelése, a hibák számának csökkentése, a költségek csökkentése és a rugalmasság növelése mind olyan lehetőségek, amelyeket az AI ígér a vállalatoknak. Liebl azonban tudja, hogy még nem garantált, hogy a vállalatok azonnal profitálni tudnak az AI-ból.
„Szeretem ezt egy maratonhoz hasonlítani. Az, hogy megveszem a legjobb futócipőt, még nem jelenti azt, hogy azonnal le tudok futni a teljes távot. Kis lépésekkel kell kezdeni, és szisztematikusan fejlődni. Pontosan ugyanez a helyzet az AI-vel is. Nem elég egyszerűen megvásárolni egy alkalmazást. A vállalatoknak az AI-t olyan kompetenciának kell tekinteniük, amelyet fejleszteni kell, beleértve a szükséges kultúrát, adatinfrastruktúrát és irányítást is. Csak akkor áll egy vállalat készen arra, hogy értelmes módon bevezesse ezt a technológiát."
Az AppliedAI vállalat
A müncheni székhelyű AppliedAI Initiative GmbH Európa legnagyobb kezdeményezése a megbízható mesterséges intelligencia technológiák vállalati alkalmazása terén. 2017-es alapítása óta több mint 40.000 embert képeztek ki a témában, és több száz vállalatot segítettek a mesterséges intelligencia sikeres alkalmazásában.
