Hogyan profitálhatnak a vállalkozások a mesterséges intelligenciából?

A mesterséges intelligencia (AI) a tudományos fantasztikum világából a mindennapi élet részévé vált, és gyors fejlődésének köszönhetően hónapok óta a címlapokat uralja. A vállalatok számára is számos váratlan előnnyel járt az AI alkalmazása számos üzleti területen. Ebben a különleges cikkben közelebbről megvizsgáljuk, hogyan lehet az AI nyereséges a vállalatok számára, milyen alapokat kell ehhez lefektetni, és mi várható az AI jövőjében.

Hogyan profitálhatnak a vállalkozások a mesterséges intelligenciából?

A mesterséges intelligencia (AI) a tudományos fantasztikum világából a mindennapi életbe költözött. Gyors fejlődésének köszönhetően hónapok óta uralja a címlapokat. A vállalatok számára is számos (váratlan) előnnyel járt az AI alkalmazása az üzleti élet minden területén. Ebben a különleges cikkben közelebbről megvizsgáljuk, hogyan lehet az AI nyereséges a vállalatok számára, milyen alapokat kell ehhez lefektetni, és mi várható az AI jövőjében.

Nehéz lenne olyan témát találni, amelyről annyit beszélnek, mint a mesterséges intelligenciáról. Sok tudós a XXI. század eddigi legfontosabb technológiai fejlődésének tartja. A ChatGPT csevegő app 2022 végi megjelenése lehetővé tette a nagyközönség számára, hogy maga tapasztalja meg az AI lenyűgöző képességeit. Már akkor is a sokan ismerték az AI különböző alkalmazásait, például az Apple Siri hangvezérlésű virtuális asszisztenseit vagy a modern autókban található fejlett vezetőasszisztens rendszereket. De a gyors fejlődés és az ebből fakadó új felhasználási lehetőségek - mint például a szöveg- és képalkotás - elképesztőek.

A klasszikus szoftverekk ember által létrehozott szabályokat és algoritmusokat követnek. Az AI adatok elemzésével tanul, ami lehetővé teszi számára, hogy önállóan felismerje a mintákat és döntéseket hozzon - anélkül, hogy erre kifejezetten programozni kellene. Az AI-modellek képesek alkalmazkodni az új és változó körülményekhez, és idővel fejlődni – feltéve, hogy jó minőségű, pontos adatokkal tanítják őket. Ez megfigyelhető olyan képalkotó eszközökben, mint a Midjourney, amely minden új verziója pontosabb és kifinomultabb eredményeket nyújt.

Egyre több vállalat fedezi fel az AI hatalmas potenciálját

Számos vállalat is felfedezte az AI hatalmas potenciálját. Az ok egyértelmű: az AI nemcsak gyorsabban, hanem hatékonyabban, pontosabban és megbízhatóbban képes elvégezni a legkülönbözőbb feladatokat.

Egyes esetekben teljesen új üzleti modelleket is lehetővé tesz. A legtöbb vállalatnál az AI használata elkerülhetetlen, függetlenül a vállalat méretétől – mondja Dr. Andreas Liebl, az appliedAI Initiative GmbH ügyvezető igazgatója.

A 2017-ben alapított kezdeményezés Európa-szerte támogatja a vállalatokat különböző AI-technológiák bevezetésében és használatában. „A mesterséges intelligencia és alkalmazásai olyan gyorsan fejlődnek, hogy a vállalatoknak most kell alkalmazkodniuk, hogy a jövőben lépést tudjanak tartani velük.”

Az AI nem csupán egy új technológia alkalmazása, hanem egy olyan folyamat, amely alapvető változásokat kényszerít a vállalatokra. Ennek megfelelően meg kell határozni egy bizonyos általános és alkalmazástól független érettségi szintet – magyarázza Leibel.

„A vállalatoknak először meg kell tanulniuk, hogyan kell használni a mesterséges intelligenciát, mivel ez teljesen másképp működik, mint a szoftverek. Ehhez speciális szervezeti struktúrákra van szükség, meg kell határozni a felelősségteljes használat szabályait, fel kell építeni a vezetők és a munkavállalók körében az elfogadás és a kompetencia, és még sok minden más. A jó hír, hogy mindez nagyon szisztematikusan megközelíthető, és ez az érettségi szint nagyon strukturált módon fejleszthető.”

A német vállalatok 20 százaléka használ mesterséges intelligencia technológiát
A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal felmérése szerint 2024 óta a német vállalatok 20 százaléka már használ mesterséges intelligencia technológiát. Érdekes megjegyezni, hogy a 250 főnél több alkalmazottat foglalkoztató nagyvállalatok aránya 48 százalékkal jelentősen magasabb. Az 50 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató kisebb vállalatok közül csak 17 százalék használ mesterséges intelligenciát.

Számos lehetséges alkalmazás

A vállalatok számára fontos kérdés, hogy mely alkalmazásokat érdemes mesterséges intelligenciára átállítani, és mit szeretnének ezzel elérni. „Az AI öt alapvető képességét különböztetjük meg: érzékelés, elemzés, nyelvértés, tartalomgenerálás és optimalizálási eljárások” – teszi hozzá Andreas Liebl.

Az érzékelő AI képességek kamerák, mikrofonok vagy érzékelők által szolgáltatott információkon alapulnak. Alkalmazási területei a gyártási folyamatok minőségbiztosítása vagy az önvezető járművek.

Ezzel szemben az analitikus mesterséges intelligencia képes értékesítési és árazási előrejelzéseket készíteni, vagy előre megtervezni a gyártási és logisztikai folyamatokat, valamint a karbantartási intervallumokat.

Jelenleg a generatív mesterséges intelligencia kelt nagy feltűnést. Ezek olyan rendszerek, amelyek a felhasználó bevitele alapján önállóan generálnak tartalmat. „Itt már RAG-alapú modelleket valósítunk meg vállalatok számára. A RAG a Retrieval Augmented Generation (visszakereséssel kiegészített generálás) rövidítése” – magyarázza Liebl. „Ezek olyan nyelvi modellek, amelyek a hozzáférhető belső adatokból és adatbázisokból különböző információkat elemeznek.

Ez segíthet a felhasználóknak például kézikönyvek olvasásában, szerződések elemzésében vagy nagy mennyiségű ügyféladat összeállításában.” Ide tartoznak a csevegőrobotok is, amelyek önállóan válaszolnak az ügyfelek kérdéseire a vállalatok weboldalain.

A vállalatoknak először meg kell tanulniuk az AI használatát, mivel ez teljesen másképp működik, mint a hagyományos szoftverek. Speciális szervezeti struktúrákra van szükség. Meg kell határozni a felelősségteljes használat szabályait, fel kell építeni a vezetők és a munkavállalók körében az AI elfogadást és a megfelelő kompetenciákat.
Dr. Andreas Liebl, ügyvezető igazgató, appliedAI Initiative GmbH

Komplex folyamatok önálló kezelése

Andreas Liebl szerint a mesterséges intelligencia fejlesztésének következő lépése az úgynevezett ügynökalapú mesterséges intelligencia. „Ezek a rendszerek gépi tanulás és nyelvfeldolgozás segítségével képesek lesznek teljesen automatizálni még a komplex munkaműveleteket is” – mondja a szakértő.

A jövőben ez a technológia önállóan képes lesz teljes ellátási láncokat irányítani, folyamatokat valós időben optimalizálni és célzottan reagálni a váratlan zavarokra. Az ilyen típusú modellek akár a fejlesztés során is felhasználhatók új szoftverek kódjának önálló megírására. „Ez a technológia még a fejlesztés korai szakaszában van” – véli Liebl. „Hamarosan képes lesz a legkülönbözőbb alkalmazások hatékonyságát sokszorosára növelni.”

A termelékenység növelése, a hibák számának csökkentése, a költségek csökkentése és a rugalmasság növelése mind olyan lehetőségek, amelyeket az AI ígér a vállalatoknak. Liebl azonban tudja, hogy még nem garantált, hogy a vállalatok azonnal profitálni tudnak az AI-ból.

„Szeretem ezt egy maratonhoz hasonlítani. Az, hogy megveszem a legjobb futócipőt, még nem jelenti azt, hogy azonnal le tudok futni a teljes távot. Kis lépésekkel kell kezdeni, és szisztematikusan fejlődni. Pontosan ugyanez a helyzet az AI-vel is. Nem elég egyszerűen megvásárolni egy alkalmazást. A vállalatoknak az AI-t olyan kompetenciának kell tekinteniük, amelyet fejleszteni kell, beleértve a szükséges kultúrát, adatinfrastruktúrát és irányítást is. Csak akkor áll egy vállalat készen arra, hogy értelmes módon bevezesse ezt a technológiát."

Az AppliedAI vállalat

A müncheni székhelyű AppliedAI Initiative GmbH Európa legnagyobb kezdeményezése a megbízható mesterséges intelligencia technológiák vállalati alkalmazása terén. 2017-es alapítása óta több mint 40.000 embert képeztek ki a témában, és több száz vállalatot segítettek a mesterséges intelligencia sikeres alkalmazásában.

Dr. Andreas Liebl
vissza